concursos, exposições, curiosidades... sobre arte
escolhidos por MARIA PINTO
(Maria Regina Pinto Pereira)

http://maregina-arte.blogspot.com/

sexta-feira, 4 de novembro de 2011

Instalação Poesia Não Tem Hora


Tenho o prazer de convidá-lo para a inauguração da Instalação "POESIA NÃO TEM HORA", que criei junto com Rita Alves para o evento "Caminhos Efêmeros da Poesia", no Parque Ibirapuera, neste sábado.

Lee Swain

Rita Alves
Historiadora, Crítica Literária, Ensaísta e Poeta.
55 11 3586 2310
55 11 9966 1683

GRAVURA EXTREMA :: Curadoria de SERGIO FINGERMANN :: Exposição no Centre de la Gravure et de l'Image imprimée (Bélgica) :: de 08.10.2011 > 08.01.2012




GRAVURA EXTREMA :: Curadoria de SERGIO FINGERMANN :: Exposição no Centre de la Gravure et de l'Image imprimée (Bélgica) :: de 08.10.2011 > 08.01.2012

Paulo Kurazumi - SELF




Paulo Kurazumi - SELF

Abertura: 17 de Novembro (quinta-feira) 2011

Visitação até 08 de Dezembro

Esta é a 1° exposição individual do artista Paulo Kurazumi. Jovem artista que apresenta nesta mostra um conjunto de obras referente ao processo criativo de seu trabalho de conclusão de graduação da Fundação Armando Álvares Penteado (FAAP).

SELF e uma exposição que nos mostra um olhar não literal sobre o auto-retrato e um artista no seu processo de transito pelas linguagens e pelas temáticas como meio de busca de uma identidade.

Paulo transita por varias linguagens visuais como: instalação, desenho, pintura, objetos, fotografia e vídeo.

“As obras dialogam com o espaço e incorporam objetos do mobiliário que criam novas leituras. O desenho se impõe com vigor ao lançar mão de altos contrastes entre as linhas geométricas e orgânicas. Joga com a transposição das linguagens e com a sobreposição das imagens, buscando expressar a animalidade do homem e a humanidade do animal. As diversas expressões dos auto-retratos nos remetem aos humores instintivos e animais que, por sua vez, denotam uma dimensão humana.

Paulo experimenta, propõe e nos apresenta, neste momento, seu caminho já trilhado. Um caminho que não se encerra com essa exposição”.
(Caru Duprat)

Galeria Quarta Parede
Av. Conselheiro Rodrigues Alves, 722
Vila Mariana - SP - São Paulo - 04014-002
(11) 3297-0014
de 2ª a 5ª das 14 às 18h e Sábado das 14 às 18h

Fátima Lourenço - caminhos da natureza


Exposição

“Caminhos da Natureza”

Aquarelista Fátima Lourenço

Livraria Cultura - Unidade Pompéia 

Shopping Bourbon

3 de novembro até 30 de novembro de 2011,

de segunda à sábado das 10h às 22h

e aos domingos e feriados das 14h às 20h


alice carracedo exposição na livraria cultura

Tel Aviv Museum of Art inaugurates new building with a major exhibition of works by Anselm Kiefer



Anselm Kiefer, West-Eastern Divan, 2010, 2 sets of 27 panels, oil, emulsion, acrylic, shellac, brambles, resin-coated ferns, lead, dried flowers, sunflowers, charcoal, chalk on canvas in metal and glass frames, each 190 x 140cm (75 x 55 in).

TEL AVIV.- An extraordinary selection of Anselm Kiefer’s monumental paintings, sculptures, woodcuts and installations on themes of Jewish history and mysticism, chosen predominantly from the artist’s own collection, are presented as the inaugural special exhibition in the new Herta and Paul Amir Building of the Tel Aviv Museum of Art.

Opened to the public on November 2, 2011, in the building’s dramatic 9,000-square-foot gallery for special exhibitions, Shevirat Ha-Kelim (Breaking of the Vessels) features five new sculptures from the artist’s Les femmes d'Antiquité (Women of Antiquity) series; five new monumental, mixed-media paintings; three more recent paintings from Kiefer’s own collection, and another two from private collections; three large new woodcuts, each measuring approximately 2 x 3 meters (6.5 x 9.8 feet); a version of the large-scale installation West-Eastern Divan; and a new installation, Shevirat Ha-Kelim (Breaking of the Vessels), to be specially created by the artist on site.

Shevirat Ha-Kelim (Breaking of the Vessels) has been organized by the late Professor Mordechai Omer, Director and Chief Curator, Tel Aviv Museum of Art, in collaboration with Anselm Kiefer. The exhibition will remain on view through April 15, 2012 in the new 195,000-square-foot Herta and Paul Amir Building, designed by architect Preston Scott Cohen. A landmark addition to the main complex of the Tel Aviv Museum of Art—the leading museum of modern and contemporary art in Israel—the Amir Building provides large, well-proportioned galleries for temporary exhibitions and works from the permanent collection (principally Israeli art, architecture and design, prints and drawings, and photography) within a spectacular, continually unfolding public space.

“Anselm Kiefer is among the most important artists in the world today,” Mordechai Omer wrote, “one whose bold confrontations with the history and myths of his native Germany have been enriched by his profound engagement with the Hebrew Bible and Jewish traditions. It is an honor to collaborate with him in this unique exploration of his Jewish themes—an exhibition that can be experienced only here in our astonishing new building and that testifies to both the special character and the international scope of the Tel Aviv Museum of Art.”

Among the subjects addressed in the works in Shevirat Ha-Kelim (Breaking of the Vessels) are the stories of biblical figures such as Cain and Abel, Noah and Samson; the Kabbalistic ideas of the “tree of Sephirot” (or emanations of God) and the shattering of a formerly unified world (shevirat ha-kelim, or Breaking of the Vessels); Isaac Abravanel, the 15th-century Biblical scholar and statesman who was forced from Spain in the expulsion of 1492; and Paul Celan, the Romanian-born, German-language Jewish poet who survived the Holocaust and was one of the first in the post-war era to write about these experiences.

Anselm Kiefer was born in 1945 in Donaueschingen in Baden-Württemberg, Germany. From 1993, he lived and worked near the Cevennes (Gard) in Barjac, France; since 2007 he is based in Paris. After studying law, and Romance languages and literature, he devoted himself entirely to painting. He attended the School of Fine Arts at Freiburg in the Breisgau district and the Art Academy (Staatliche Akademie der Bildenden Künste) in Karlsruhe (under Profs. Peter Dreher and Horst Antes), while maintaining contact with Joseph Beuys. His work has been shown in and collected by major museums throughout the world. Recent major exhibitions include a retrospective at the Modern Art Museum, Fort Worth (2005), traveling to the Musée d'art contemporain de Montréal, the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, D.C., and SF MOMA; an extensive survey of recent work at the Guggenheim Museum Bilbao (2007); and the commission to create a huge, site-specific installation of sculptures and paintings for the inaugural Monumenta at the Grand Palais, Paris (2007). Also in 2007, Kiefer became the first living artist since Georges Braque (in 1953) to have a permanent installation at the Louvre. In 2009, he directed and designed the sets for Am Anfang (In the Beginning) at the Opéra National in Paris.

Kiefer’s connection with Jewish heritage and Israel was recognized in 1990 when he was awarded the prestigious Wolf Foundation Prize in the Arts. He used the entirety of the $100,000 prize money to establish the Ingeborg Bachmann Scholarship for young Israeli artists.

Anselm Kiefer lives and works in France. 

Exhibition of nine new, large-scale watercolor paintings by Walton Ford at Paul Kasmin Gallery



Walton Ford, I don't like to look at him, Jack (2011). Watercolor mounted on aluminum panel, 108 x 144 x 7/8 inches (274.3 x 365.8 x 2.2 cm). Photo by Christopher Burke © Walton Ford, 2011. Courtesy the artist and Paul Kasmin Gallery.

NEW YORK, N.Y.- Paul Kasmin Gallery presents an exhibition of nine new, large-scale watercolor paintings by Walton Ford, on view for the first time, at 293 Tenth Avenue. The most monumental watercolors that Ford has painted to date, three of the works measure approximately 9 x 12 feet on a single sheet of paper.

These nine paintings are grouped into two series of work: one comprising three portraits of King Kong; and the other six meditations on a passage from the memoirs of the ornithologist John James Audubon (1785- 1851). Both series were painted in 2011, and are consistent with Ford’s practice of expanding the visual language and narrative scope of traditional natural history painting.

The first series, presenting three huge portraits of King Kong, is based on the 1933 movie co-directed by Merian C. Cooper and Ernest B. Schoedsack. As Ford explains, “The depression era Kong was misshapen, not modeled on any living ape. He has an odd, ugly, shifting charisma like Cagney, Edward G. Robinson, or Bogart.

Naturally, his woman screamed in terror. She continued screaming throughout their time together. The grief of the original Kong is the grief of the unloved, and like Humbert Humbert or Frankenstein, the grief of the unlovable. In 1933, Fay Wray says words that would break any suitor's heart. She shrinks from the chained Kong and tells her human lover, ‘I don't like to look at him...’ Since Kong is a Hollywood tough guy, he covers up his heartbreak with violence and anger. These paintings are about Kong's heartbreak. I wanted to reveal the monster's grief, his enormous sadness, the sorrow that the original Kong kept hidden from view.”

Ford’s second series, which depicts a monkey capturing and strangling a parrot, was inspired by an unsettling passage from Audobon’s memoirs. Describing a childhood memory, Audobon writes: “…My mother had several beautiful parrots and some monkeys; one of the latter was a full-grown male of a very large species. One morning, while the servants were engaged in arranging the room I was in, ‘Pretty Polly’ was asking for her breakfast as usual, ‘Du pain au lait pour le perroquet Mignonne,’ the man of the woods probably thought the bird presuming upon his rights in the scale of nature; be this as it may, he certainly showed his supremacy in strength over the denizen of the air, for, walking deliberately and uprightly toward the poor bird, he at once killed it, with unnatural composure. The sensations of my infant heart at this cruel sight were agony to me. I prayed the servant to beat the monkey, but he, who for some reason preferred the monkey to the parrot, refused. I uttered long and piercing cries, my mother rushed into the room, I was tranquillized, the monkey was forever afterward chained, and Mignonne buried with all the pomp of a cherished lost one. This made, as I have said, a very deep impression on my youthful mind.”

Life-sized and impeccably detailed, Ford’s watercolors connote an old-master style, reminiscent of nineteenth-century artists’ portrayals of nature and animals. With exceptional accuracy, the paintings convey the artist’s art-historical and scientific knowledge, while also suggesting analogies between the past and the present day. They illuminate the strange, savage moments that occur at the intersection of human culture and the natural world. While human figures rarely appear in Ford’s paintings, their presence is always implied. Although monkeys, parrots and King Kong are the protagonists of the paintings, they exist only in the context of stories created and controlled by human beings.

Walton Ford was born in Larchmont, New York in 1960, and lives and works in Great Barrington, Massachusetts. His work is included in a number of collections, including the Smithsonian American Art Museum and the Whitney Museum of American Art. A survey of Ford’s work was organized by the Brooklyn Museum in New York in 2006 and traveled to the San Antonio Museum of Art in Texas and the Norton Museum of Art in Florida in 2007. Last year, Ford’s midcareer retrospective traveled from the Hamburger Bahnhof Museum Fur Gegenwart in Berlin (January 23–May 24, 2010), to the Albertina in Vienna (June 8–October 3rd, 2010), and to the Louisiana Museum of Modern Art in Denmark (November 12, 2010 March 6, 2011). Taschen books has issued three editions of his large-format monograph, Pancha Tantra.



Walton Ford, "Du Pain au Lait pour le Perroquet Mignonne," 2011. Watercolor, gouache, pencil, and ink on paper, 59 5/8 x 40 3/4 inches, 151.4 x 103.5 cm © Walton Ford, 2011. Courtesy the artist and Paul Kasmin Gallery.

Museu Olho Latino expõe em La Paz, Bolívia




Estampida 2011 é a mostra que acontece de 07 a 19 de novembro como resultado do Intercâmbio Cultural Bolívia – Brasil, promovido pelo Museu Olho Latino e pelo Colectivo de Grabado Boliviano, a ser realizada pela Fundación Simón I. Patiño no C+C Espaço, que é uma de suas galerias em seu Espaço Cultural em La Paz.
O Espaço Simón I. Patiño (ESIP) é um centro cultural e de formação que promove a criatividade, a pesquisa no âmbito das Artes Visuais, a Literatura, a Música, e as Ciências humanas, organizando atividades diversas.
O Museu Olho Latino está representado com vinte gravuras de grandes formatos dos artistas que compõe o setor de arte-educação, conhecido como Grupo Olho Latino. Este grupo é formado por 12 artistas residentes no interior do Estado de São Paulo, sendo a maioria ex-alunos da PUC-Campinas, licenciados no extinto curso de Educação Artística, nas décadas de 1980 e 90. São artistas com currículos expressivos, alguns possuem pós-graduação, participaram em mostras no exterior e já receberam premiações em salões de arte.
A representação brasileira, contando com a curadoria do prof. Dr. Paulo Cheida Sans, é composta pelos seguintes artistas: Alex Roch, Celina Carvalho, Cibele Marion Sisti, Elika Ito, Flávia Bresil Palhares, Lisa França, Maricel Fermoselli, Paulo Cheida Sans, Regiane Capp Couto Buccioli, Suely Arnaldo, Walcirlei Siqueira, Young Koh.
A representação de gravadores bolivianos está em fase de seleção, visto que foram abertas inscrições para participação que serão analisadas por uma comissão julgadora que indicará os representantes da gravura na Bolívia para participarem da mostra em conjunto com o Grupo Olho Latino.
No ano passado, fruto deste intercâmbio, aconteceu a mostra Estampa, na Sala de Exposição da Faculdade de Arquitetura da Universidad Mayor de San Andrés (UMSA), em La Paz, Bolívia. No início deste ano, o Museu Olho Latino apresentou em sua sede de exposições em Atibaia, SP, a mostra Grabados Bolivianos, expondo as obras doadas pelos artistas bolivianos ao acervo Olho Latino.
O início desse intercâmbio aconteceu há19 anos, na ocasião da primeira mostra de gravura latino-americana realizada pelo Centro de Promoción del Arte y la Cultura – CPAC – na Casa de Cultura de La Paz. Na época, a mostra contou com parte da coleção pessoal de gravuras de Paulo Cheida Sans.
Anos se passaram e hoje o intercâmbio se consolida com o Museu Olho Latino e o Colectivo de Grabado Boliviano, tendo como organizadora a artista boliviana, profa. Paola Rozo, que também participou da organização da mostra realizada em La Paz em 1992.
Para a mostra, os dois grupos de artistas apresentam gravuras em várias técnicas, como xilogravura, linogravura, serigrafia e gravura em metal. A temática é variada e o conjunto das gravuras revela uma poética de valorização da natureza e da vida. O objetivo é valorizar e difundir a arte da gravura dos dois países.
A mostra está aberta à visitação de 07 a 19 de novembro no C+C, anexo do Espaço Simón I. Patiño, à Av. Ecuador, 2503, no bairro cultural Sopocachi, La Paz, Bolívia.

Serviço:
Exposição: Estampida 2011 – Bolívia - Brasil.
Expositores: Grupo Olho latino e Colectivo de Grabado Boliviano
Curadoria: Paulo Cheida Sans (Representação Brasileira)
Período da mostra: 07 a 19 de novembro de 2011.
Local: Espaço C+C, anexo do Espaço Simón I. Patiño - La Paz - Bolívia.
Endereço: Av. Ecuador, 2503 – Bairro Sopocachi, La Paz, Bolívia.
Realização: Museu Olho Latino, Colectivo de Grabado Boliviano e Fundación Simón I. Patiño.

quarta-feira, 2 de novembro de 2011

Swann Galleries' sets auction record for Jackson Pollock print which brought $102,000



Pollock’s Untitled drypoint and engraving, circa 1944-45 brought $102,000.

NEW YORK, NY.- Swann Galleries’ auction of Atelier 17, Abstract Expressionism & The New York School on Thursday, October 27 offered approximately 140 prints and other works by Stanley William Hayter and the artists he taught and inspired through his work at the Paris Atelier, and later in New York.

Prints by Robert Motherwell and Willem de Kooning sold for record prices, and the sale’s top lot was a circa 1944-45 Untitled drypoint and engraving by Jackson Pollock, printed by Gabor Peterdi and inscribed “2nd proof 1967,” which brought $102,000, making it the most expensive Pollock print ever sold.

A second impression of the same work, one of 50 produced for the MoMA, sold for $19,200. Other highlights of the Atelier 17 sale were Willem de Kooning’s Quatre Lithographies, color lithograph, 1986, a record $19,200; Robert Motherwell’s The Red Queen, color aquatint and lift-ground etching and collage, 1989, and Orange Lyric, color aquatint and carborundum, 1989, both of which set records at $22,800 and $20,400 respectively; as well as Max Ernst’s Le Sonneur / Carte de l’Océan, color etching and embossing, 1950, and Stanley W. Hayter’s Unstable Woman, color engraving, soft-ground etching, scorper and screenprint on Japan paper, circa 1946-47, $7,800 each.

The day before, Swann offered an excellent assortment of Old Master through Modern Prints, which saw record prices for works by Rembrandt, Whistler and Picasso. 

terça-feira, 1 de novembro de 2011

Prêmio para as melhores teses de 2010


Agência FAPESP – A Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), recebe, até 25 de novembro, as inscrições para o Prêmio Capes de Tese 2011, concedido às melhores teses de doutorado defendidas em 2010.
Para participar, as teses pré-selecionadas nos programas de pós-graduação das instituições de ensino superior devem ser inscritas pelos respectivos coordenadores desses programas.
As melhores teses selecionadas em cada um dos três grupos de grandes áreas (ciências biológicas, ciências da saúde e ciências agrárias; engenharias e ciências exatas e da terra; ciências humanas, linguística, letras e artes, ciências sociais aplicadas e ensino de ciências) também serão premiadas.
O prêmio é realizado pela Capes em parceria com a Fundação Conrado Wessel e o Instituto Paulo Gontijo, e a inscrição deve ser feita exclusivamente pela página da Capes na internet.
As teses vencedoras receberão auxílios equivalentes a uma participação em congresso nacional ou internacional para o orientador; certificados e medalhas; bolsa para realização de estágio pós-doutoral no Brasil e/ou no exterior para o autor e prêmios adicionais em dinheiro, em parceria com a Fundação Conrado Wessel e Instituto Paulo Gontijo.
Está prevista a concessão de um prêmio adicional no valor de R$ 15 mil, pelo Instituto Paulo Gontijo, para os autores das teses vencedoras nas áreas de astronomia-física, matemática-probabilidade e estatística e em química.
Mais informações e edital podem ser obtidos em: www.capes.gov.br/servicos/sala-de-imprensa/36-noticias/5011-capes-recebe-inscricoes-para-premio-capes-de-tese-2011

Fonte: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) 

Bolsas na França


Agência FAPESP – O Ministério das Relações Exteriores da França está com inscrições abertas para um programa de bolsas de excelência para estudantes internacionais admitidos em instituições francesas de ensino superior. Trata-se do programa Eiffel, que tem por objetivo formar futuros líderes estrangeiros nos setores público e privado.

O programa de bolsas visa encorajar candidaturas de estudantes de países emergentes, em especial da Ásia, América Latina, Europa do Leste, Oriente Médio e dos novos Estados membros da União Europeia, mas também, para o nível doutorado, dos países industrializados.

São oferecidas duas categorias de bolsas, sendo que as candidaturas deverão ser apresentadas exclusivamente pelos estabelecimentos, que se comprometem a efetuar a inscrição dos estudantes selecionados.

Os estudantes interessados em participar da seleção do programa Eiffel devem manifestar seu interesse ao apresentar suas candidaturas às instituições francesas que, por sua vez, terão até 6 de janeiro para encaminhar as candidaturas à Égide (parceira do Ministério).

Para a categoria Master (especialização ou mestrado), o estudante receberá 1.181 euros mensais. A bolsa é concedida no máximo 12 meses para uma inscrição em M2, 24 meses para uma inscrição em M1 e 36 meses para a preparação de um diploma de engenharia.

As áreas de estudos contempladas são: engenharia, economia e administração, direito e ciências políticas. Para concorrer é preciso ter no máximo 30 anos de idade.

Já na Doctorat (doutorado) são 1.400 euros mensais por dez meses de mobilidade (cotutela ou co-orientação). As áreas de estudos contempladas são: ciências da engenharia e ciências exatas (matemática, física, química e ciências da vida, nano e biotecnologia, ciências ambientais, ciência e tecnologias da informação e da comunicação), economia, administração, direito e ciências políticas. Para concorrer é preciso ter no máximo 35 anos de idade.

Mais informações: www.egide.asso.fr/jahia/Jahia/appels/eiffel

Fonte: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)

Whitechapel Gallery


Call for Entries
Closes 25 November 2011


The London Open
4 July–14 September 2012

Whitechapel Gallery
Galleries 1, 8 and Victor Petitgas Gallery (Gallery 9)
77–82 Whitechapel High Street
London E1 7QX
Nearest London Underground Station:
Aldgate East, Liverpool Street, Tower Gateway DLR
Opening times:
Tuesday–Sunday, 11am–6pm
Thursdays, 11am–9pm
Admission free
T + 44 (0) 20 7522 7888
info@whitechapelgallery.org
whitechapelgallery.org
The Whitechapel Gallery calls for all artists aged 26 or over living and working in London to enter The London Open, the Gallery's triennial open submission exhibition. Providing a snapshot of art now, the exhibition aims to showcase the most dynamic and engaging work being made across the capital to an international audience in 2012.

The London Open offers a timely opportunity to see the latest developments and key emerging trends in contemporary art. Selected from open submissions, all of the works will have been made since 2000.

A panel of leading art experts will select work by both new and more established artists. The panel includes writer and critic Patricia Bickers, artist Rodney Graham, collector Jack Kirkland, curator Marta Kuzma and Whitechapel Gallery curator Kirsty Ogg.

2012 marks the 80th anniversary of the Gallery's open submission exhibition, which started in 1932 as the East End Academy 'for all artists living or working East of the famous Aldgate Pump.' It later became the Whitechapel Open, and showcased artists early in their careers such as Antony Gormley, Anish Kapoor, Julian Opie, Cornelia Parker, Grayson Perry, Bob & Roberta Smith, Richard Wentworth and Rachel Whiteread. For 2012 and beyond the Gallery is expanding the reach of the exhibition to artists London-wide to recognise the Gallery's cultural role in the city.

The Whitechapel Gallery is 'the artist's gallery for everyone' and is free and open all year round. For over a century the Gallery has premiered world-class artists from modern masters such as Pablo Picasso, Jackson Pollock, Mark Rothko and Frida Kahlo to contemporaries such as Sophie Calle, Lucien Freud, Gilbert & George and Mark Wallinger. The Gallery is a touchstone for contemporary art internationally and plays a central role in London's cultural landscape, with The London Open continuing this tradition by providing a platform for artists living and working in one of the most diverse cultural centres in the world in 2012 to show their work.

Iwona Blazwick OBE, Director, Whitechapel Gallery, said, 'There has never been a more exciting time to be an artist in London. It feels like Paris at the turn of the 20th century or New York in the 1980s—a nexus of cultural creativity. We are throwing open the doors of our historic institution to all artists creating work in the capital, as the world comes to our doorstep in 2012. I look forward to seeing major works by modern masters alongside the next generation of leading international artists.'

The London Open is open for submissions from 3 October–25 November 2011 at thelondonopen.org. The exhibition will be held at the Whitechapel Gallery from 4 July–14 September 2012.

Notes for Editors
• The panel selecting works for The London Open includes: Patricia Bickers, editor of Art Monthly. She is the author of The Brit Pack: Contemporary British Art, the View from Abroad and numerous essays. In 2008 she curated Print the Legend: The Myth of the West at the Fruitmarket Gallery, Edinburgh. She has been associated with awards including New Contemporaries, 1994, The Turner Prize, 2001, and the Northern Art Prize, 2009. Rodney Graham, leading international artist who lives and works in Vancouver, Canada. He presented Vexation Island in the Canadian Pavilion at the 1997 Venice Biennale and made a solo exhibition for the Whitechapel Gallery in 2002. His recent exhibition Rodney Graham – Through the Forest toured to Museum of Contemporary Art, Barcelona, Hamburger Kunsthalle, Hamburg and Museum für Gegenwartskunst, Basel in 2010. Jack Kirkland who studied and practiced law, then worked in real estate and investments with the Abstract Group of Companies before becoming a director of Bowmer & Kirkland, one of the largest private construction companies in the UK. He collects art widely and also sits on the board of Modern Art Oxford and the Tate's Latin American and Photography Acquisitions Committees. Marta Kuzma, Director of the Office for Contemporary Art Norway (OCA). She co-curated Manifesta 5 in San Sebastián, Spain in 2004, and is part of the curatorial team of documenta (13). Kuzma is a visiting professor for the post-graduate Visual Arts programme at the University IUAV in Venice and a member of the editorial board of contemporary arts journal Afterall. Kirsty Ogg, curator at the Whitechapel Gallery and of The London Open. She was previously Director of The Showroom, London, a gallery dedicated to commissioning new work by artists at an early stage in their careers, where she worked with artists including Jim Lambie, Claire Barclay, Eva Rothschild, Subodh Gupta, Richard Hughes and Daria Martin. At the Whitechapel Gallery she has curated exhibitions including Where Three Dreams Cross: 150 Years of Photography from India, Pakistan and Bangladesh; Bethan Huws: Capelgwyn and Paul Graham Photographs 1981 – 2006. Kirsty also lectures at Goldsmiths University.

• A special publication will accompany the exhibition. Works in The London Open will be for sale. Selected artists will also produce a range of limited edition artworks in support of the Whitechapel Gallery's exhibitions and education programme.


For further press information please contact:
Rachel Mapplebeck on 020 7522 7880, 07811 456 806 or email
RachelMapplebeck@whitechapelgallery.org
Fonte: E_Flux

MAP (BH) recebe portifolios de artistas para banco público digital


 

O Museu de Arte da Pampulha recebe até 31/11/11 portifolios de artistas residentes em Minas Gerais para banco público digital de artes visuais. O objetivo é formar um referencial de pesquisas do próprio MAP, bem como para consulta de outros artistas, pesquisadores, curadores e demais interessados. O artista deve enviar o arquivo ou link do projeto para map.cedoc@pbh.gov.br.-Mais informações: Museu de Arte da Pampulha Pampulha: av. Dr. Otacílio Negrão de Lima, 16.585, tel. (31) 3277-7946. Ter. a dom., 9h/19h.-Mais informações: Museu de Arte da Pampulha Pampulha: av. Dr. Otacílio Negrão de Lima, 16.585, tel. (31) 3277-7946. Ter. a dom., 9h/19h.

Fonte: Mapa Das Artes

Prêmio Funarte de Arte Contemporânea 2011 – Projéteis Funarte de Artes Visuais Rio de Janeiro


INSCRIÇÕES ABERTAS ATÉ 5/12/2011
Edital publicado no Diário Oficial da União, Seção 3, página 14, em 20 de outubro de 2011
Acesse (http://www.funarte.gov.br/edital/premio-funarte-de-arte-contemporanea-2011-projeteis-funarte-de-artes-visuais-rio-de-janeiro/ )e baixe a ficha de inscrição, o edital e a planta do local de exposições
Pessoas físicas de todo o Brasil, envolvidas com as artes visuais, podem ocupar a galeria do mezanino no Prédio Palácio Gustavo Capanema, no Rio de Janeiro, através deste programa. O período de ocupação é de 30 dias e está previsto para ocorrer em 2012. Os selecionados devem montar exposições que tenham o objetivo de estimular a multiplicidade e a diversidade de linguagens e tendências em suas variadas modalidades de manifestação, bem como promover a difusão, o fomento, a reflexão, a produção artística e o intercâmbio entre todos aqueles que compõem o campo das artes visuais. Para tanto, devem propor à Funarte uma programação para o espaço considerando as características da arquitetura e as especificidades do local, de acordo com as descrições contidas no edital. Cada um dos quatro projetos contemplados recebe o aporte financeiro de R$ 95 mil. O investimento total é de R$ 380 mil.
Os projetos serão avaliados por uma comissão a partir das seguintes diretrizes norteadoras: qualidade do projeto; seu planejamento e viabilidade prática do projeto; ação sócio-educativa que vise à democratização do acesso aos resultados finais do projeto (por exemplo: debates, palestras, encontros e visitas); qualificação dos profissionais envolvidos; estratégias de comunicação e divulgação; público-alvo, considerando a importância da renovação e qualificação de público para as artes visuais, e conformidade com os objetivos do edital.
Mais informações:
projeteisrj@funarte.gov.

Fonte: FUNARTE – Fundação Nacional de Artes

Live Platform Paris Photo 2011


10–13 November 2011
with the LUMA Foundation

MUTATIONS
A curatorial project by Chantal Pontbriand

Paris Photo

Venue: Grand Palais
Avenue Winston-Churchill
75008 Paris
Opening hours:
Noon–8 pm, 9.30 pm Friday, 7 pm Sunday
Opening preview (by invitation only):
Wednesday, 9 November from 7 pm to 10 pm

www.parisphoto.fr
The world is changing, so is photography!
The Paris Photo Platform is exploring different aspects of these changes and their links to the medium.
Four days on
Geography, Technology, Society / Media, and Body.

For its 15th edition, Paris Photo invites you to:
• A daily noontime encounter with a special guest hosted by Chantal Pontbriand
(Noontime Encounters)
• Round-table discussions with artists, critics, curators, collectors
• Interviews with artists (Artists' Views) and Book Signings
• Performances linked to photography

Most of the Platform events are held in the Rotonde de la Reine, Grand Palais.
For more information or changes in the programme: www.parisphoto.fr

The Live Platform has a companion book:
Mutations, Perspectives on Photography
Edited by Chantal Pontbriand, preface by Julien Frydman,
Steidl/Paris Photo, 2011, 60 authors, 416 pages, 389 images.


THURSDAY NOV. 10: GEOGRAPHY
12:30 Noontime Encounter by
Chantal Pontbriand
SASKIA SASSEN, sociologist, Columbia University, New York

14:30 Round table 1
Emerging regions and boomerang effect on the West
With Sven Augustinjen, Carl de Keyzer, Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Adrian Rifkin, Artur Walther,
Élisabeth Lebovici (moderator)

16:00 to 17:00
Artists' Views: interviews with three artists by Caroline Hancock
16:00 Mitch Epstein_16:20 Edgar Martins_16:40 Mathieu K. Abonnenc

17:30 Round table 2
Zones of conflict: a boon for art?
With Adam Broomberg & Oliver Chanarin, Jo Ractliffe, Bruno Serralongue, Dork Zabunyan,
Carles Guerra (moderator)

19:00 Performance
PIERRE LEGUILLON La Promesse de l'écran
Pierre Leguillon gives another turn to his projection project with an original concept : The Photography Manual. Through this projection/performance, he displays 66 scenes from the cinema linked to photography. (Production: Musée de l'Elysée, Lausanne.)

12:00–19:00 Performance
DORA GARCIA les Roméos
Who are these young men you see at the fair? If you come across one of them, he might talk to you, or you may suddenly recognize him…


FRIDAY NOV. 11: TECHNOLOGY
12:30 Noontime Encounter par/by
Chantal Pontbriand
PETER WEIBEL, artist, media theoretician and curator, ZKM | Center for Art and Media director

14:30 Round table 1
Photography as a mutating medium and its imaginary potential: illusion or reality?
With Roger Ballen, Gerard Byrne, David Campany, David Claerbout, Dora Garcia, Françoise Parfait,
Guillaume Le Gall (moderator)

16:00 to 17:00
Artists' Views: interviews with three artists by Marie Muracciole
16:00 Pierre Leguillon_16:20 Rinko Kawauchi_16:40 Penelope Umbrico

17:30 Round table 2
Is there a future for machines in photography? Will the digital revolution absorb photography completely?
With Michael Newman, Christoph Schaden, Brian Wallis,
Simon Baker (moderator)

19:00 Performance
TIM ETCHELLS PMDLD/Empty Stages
Borrowing on the idea of the lecture, Tim Etchells presents a performative talk about two of his projects, which are collections of the photographs of dance and bodily movement and empty stages he has come across.

20:00 Encounter with
Mr PIPPIN
About his performance
Photographicus Philosophicus, realized for Paris Photo 2011 and the Mutations Platform.
Often acted out in the absence of the public, Mr Pippin's performances explore experiments that produce unique photographs with unusual means and question photography itself.

12:00 - 19:00 Performance
DORA GARCIA les Roméos
Who are these young men you see at the fair? If you come across one of them, he might talk to you, or you may suddenly recognize him…


SATURDAY NOV.12: SOCIETY / MEDIA
12:30 Noontime Encounter by
Chantal Pontbriand
ALLAN SEKULA, artist and writer, Los Angeles

14:30 Round table 1
Are social networks a logical outgrowth of photography?
With Jim Goldberg, Rob Hornstra, Marysia Lewandowska, Taryn Simon, Mikhael Subotzky,
Marie Muracciole (moderator)

16:00 to 17:00
Artists' Views: interviews with three artists by Dominique Fontaine
16:00 Jodi Bieber_16:20 Mohamed Bourouissa_16:40 Bouchra Khalili

17:30 Round table 2
Photography and the invention of the idea of community
With Roger Ballen, Katerina Gregos, Susan Meiselas,
Giovanna Zapperi (moderator)

19:00 Performance
KAPWANI KIWANGA Afrogalactica, a brief history of the future
Kiwanga, posing as an anthropologist of the future, reflects on the Afrofuturist movement and its implication in the development of a hybrid iconography, plunging into the past as well as using science fiction to make up projections about the future.

12:00–19:00 Performance
DORA GARCIA les Roméos
Who are these young men you see at the fair? If you come across one of them, he might talk to you, or you may suddenly recognize him…


SUNDAY NOV 13: BODY
12:30 Grand entretien / Noontime Encounter by
Chantal Pontbriand
JEAN-FRANCOIS CHEVRIER, art Historian and critic, professor, École nationale supérieure des Beaux-Arts de Paris

14:30 Round table 1
Present-day geographies and technologies reshape the body in new ways: How does art bear witness to these phenomena?
With Valérie Belin, Sunil Gupta, Vlatka Horvat, Zanele Muholi,
Laurent Jeanpierre (moderator)

16:00
Artists' Views: interviews with three artists by Caoimhín Mac Giolla Léith
16:00 Matt Collishaw_16:20 Bertien Van Manen_16:40 Taryn Simon

17:30 Table-ronde 2 / Round table 2
If, as McLuhan puts it, "the medium is the message", has pixel pitch supplanted lens quality and if so, in favour of what vision of the world?
With Tania Mouraud, Julião Sarmento, Simon Starling, Patrick Tosani,
Jacinto Lageira (moderator)

19:00 Performance:
ELLIE GA The Fortunetellers
A narration in the form of images, where photographs are displayed to evoke the suspension of time in the context of many months in residency on a boat, immobilized in ice.

12:00–19:00 Performance
DORA GARCIA les Roméos
Who are these young men you see at the fair? If you come across one of them, he might talk to you, or you may suddenly recognize him…

Watch out for
BOOK SIGNINGS EVERY DAY, with Jane Evelyn Atwood, Mohamed Bourouissa, Patrick Faigenbaum, Gilbert Garcin, Valérie Jouve, Rinko Kawauchi, Edgar Martins, Martin Parr, Marion Poussier, Vivian Sassen, Jem Southam, Michael Wolf, amongst many others.

Paris Photo
T +33 (0) 1 47 56 64 74
info@parisphoto.fr
Reed Expositions France
52-54, Quai de Dion-Bouton
92806 Puteaux Cedex, France
Fonte: E_Flux

SESC Belenzinho promove Seminário Internacional de Cultura


O SESC Belenzinho promove em 22 e 23/11/11 o Seminário Internacional de Cultura e Transformação Urbana, a partir das 10h. O seminário oferecerá aos participantes a oportunidade de conhecer, analisar e debater sobre a inserção dos festivais e equipamentos culturais nas cidades em que operam. O evento vai discutir que processos de parceria, envolvimento comunitário e governança mais contribuem para reforçar essa relação. Também estarão em pauta as estratégias, as ações, os indicadores e os levantamentos dos impactos, realizados por alguns dos mais referenciais projetos culturais do mundo. E, finalmente, debater sobre as formas de utilizá-los para engendrar um processo de transformação urbana, evitando que levitem sobre a cidade, sem se vincular a ela. Participam: Roberto Gómez de la Iglesia (Diretor da c2+i), o canadense Stéphane Lavoie (Diretor Geral do TOHU), a escocesa Faith Liddell (Diretora dos Festivais de Edimburgo), o colombiano Jorge Melguizo (Ex-Secretário de Desenvolvimento Social de Medellin), o inglês Donald Hyslop (Chefe de Parcerias e Relações com a Comunidade da Tate Modern), o francês Olivier Caro (Chefe de Projetos da Secretaria de Cultura de Nantes), Danilo Santos de Miranda (Diretor Regional do SESC SP) e Mauro Munhoz (Diretor da FLIP). Como mediadores dos debates estarão peritos em cultura e em cidades, como Antônio Carlos Sartini (Diretor do Museu da Língua Portuguesa), Teixeira Coelho (Curador do MASP), Luiz Dias Guimarães (Presidente do Santos Convention Bureau), Carlos Augusto Calil (Secretário Municipal de Cultura de São Paulo), Jorge Wilheim (Presidente da Jorge Wilheim Consultoria), Caio Luiz de Carvalho (Presidente da SP Turis). -Mais informações: seminario@belenzinho.sescsp.org.br

Fonte: Mapa Das Artes

Oficina Caderno de Notas Práticas nº4 com Marcio Harum no CFAV, Recife


Orientador: Marcio Harum
As circunstâncias da vida profissional nos dias de hoje envolvem o que vimos chamar aqui de ‘mobilidade’. Pensando o sistema de arte em primeiro plano, diante de condições favoráveis, “o dever é ir aonde o trabalho nos chama”. Esta afirmação, sobretudo, lida com reações que surgem da junção de desejos: a rapidez de adaptação e a atitude de descobrir um novo entorno, de olhar o mundo com curiosidade, de produzir diferentes coisas reais ou imaginárias. Com base em coletânea de apontamentos pessoais voltada a reflexão sobre a arte e o seu contexto, esta oficina busca estabelecer contato dialógico entre temas comuns ao campo da produção artística e o da experiência curatorial-crítica: pesquisas de campo, visitas a ateliês e exposições em viagem, programas de formação não convencional e bolsas de residência. O que torna essencial a esta dinâmica coletiva é que o grupo de participantes possa contribuir com os debates a partir da organização de suas próprias anotações trazidas em todos os encontros.
Inscrições até 02 de novembro de 2011
Segunda a Sexta-feira, 14-17h (carga horária 15h/a)

R$ 20,00

Público Alvo- Interessados em artes visuais, curadores, críticos, artistas e pesquisadores.
CFAV – Centro de Formação em Artes Visuais
Pátio de São Pedro, casa 11, São José - Recife-PE
cfav.recife@gmail.com
81-3355.3153/3152
Enviar currículo resumido e carta de intenção: cfavrecife.org/agenda
O resultado da seleção (20 vagas) será enviado por e-mail no dia 04 de novembro de 2011

Sobre o curador:
Marcio Harum integra a equipe de críticos da Temporada de Projetos do Paço das Artes e do programa de exposições do Centro Cultural São Paulo (CCSP).
Coordenou até 2010 os programas de oficinas ‘Experiências Dialógicas’ voltado às práticas curatoriais no Centro Cultural da Espanha (www.ccebrasil.org.br/talleres) e o Cada 2, orientado aos artistas em formação no SESC Pompéia, ambos em São Paulo. Participou do comitê curatorial do Rumos Artes Visuais 2008/ 2009 do Itaú Cultural e foi assistente curatorial da 27a Bienal de São Paulo em 2006. Em 2011 é júri da comissão e concebeu os seminários internacionais do 17o Videobrasil. Vive e trabalha em São Paulo.
Fonte: Canal Contemporâneo