concursos, exposições, curiosidades... sobre arte
escolhidos por MARIA PINTO
(Maria Regina Pinto Pereira)

http://maregina-arte.blogspot.com/

sábado, 22 de setembro de 2012

Inspired by Japan Presentation


Inspired by Japan Presentation

I had the privilege today to present the complete portfolio of prints that Baren Forum members made last year as a fundraiser after the devastating earthquake and tsunami to the Consul General of Japan in Detroit, Kuninori Matsuda.
http://lindabeemanprintmaker.blogspot.com.br/

sexta-feira, 21 de setembro de 2012

o contemporâneo e o moderno - mesa de debates no Lasar


além das palavras


The Print Club of Cleveland hosts the 28th Annual Fine Print Fair


Judy Pfaff, Untitled (#9), 2008. Etching, relief and digital with punched holes; 10.5 x 15 in.



CLEVELAND, OH.- The Print Club of Cleveland’s Fine Print Fair, the city’s largest and most comprehensive exhibition of fine prints, returns for its 28th year beginning Friday, September 28, and continuing through Sunday, September 30, at Corporate College in Warrensville Heights. A highlight of this year’s Fine Print Fair will be a program on Sunday, September 30, which includes a breakfast with art dealers and a lecture by Dr. Heather Lemonedes, curator of drawings at the Cleveland Museum of Art, who speaks about Mary Cassatt and the Feminine Ideal, an upcoming exhibition at the museum opening on October 13. The Fine Print Fair is the oldest print fair in the United States and will feature 14 dealers from across the United States exhibiting and selling fine prints, drawings and photographs of five centuries, from old masters to contemporary. The event also offers special programs including lectures, printmaking demonstrations and hourly door prizes. Dr. Jane Glaubinger, curator of prints at the Cleveland Museum of Art, will be at the Fine Print Fair all weekend to assist visitors with questions and selecting art. ICA art Conservation, the nation’s oldest regional fine art conservation center, will also be on-site both days to provide advice on the preservation and conservation of works of art on a paper. A work by Judy Pfaff, Untitled (#9), valued at $2,600, will be raffled during the fair. The print is donated by Judy Praff and Tandem Press. Raffle tickets are $5 (six for $25) and can be purchased by calling (216) 707-2579. Winner need not be present at the Sunday afternoon drawing. The Fine Print Fair benefits the department of prints at the Cleveland Museum of Art and is sponsored by the Print Club of Cleveland, a nonprofit auxiliary organization dedicated to supporting the museum’s print collection. A ticket price of $10 ($5 for students with I.D.) covers entrance to the fair both Saturday and Sunday. 

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Cindy Jackson


GRAND RAPIDS.- Karl Hopson, left, helps artist Cindy Jackson install ArtPrize entry YoYo Man inside The B.O.B. in Grand Rapids, Mich. AP Photo/The Grand Rapids Press, Chris Clark.

Fábrica de Fanzines - São Paulo

22SET
-29
3º Andar
16h00
      

Fábrica de Fanzines

Com/ Daniel Gisé
O fanzine é uma forma de publicação amadora, produzida com poucos recursos e com tiragem limitada. É uma ferramenta muito usada por quem está começando a fazer histórias em quadrinhos e quer divulgar seu próprio trabalho. Nesta oficina, pensada em sintonia com “Tábula” (residência artística de Edith Derdyk no Centro da Cultura Judaica),  vamos descobrir como se faz um fanzine e vamos produzir também nossas próprias histórias em quadrinhos. Ao final, cada participante terá cinco cópias do seu próprio fanzine, para trocar com outros participantes ou distribuir como quiser.
    

Serviço

Datas/ 22 e 29/09
Horário/ 16h00
Idade/ a partir de 10 anos
Local/ 3º andar
Capacidade/ 20 pessoas
Duração/ dois encontros de 2 horas cada
Necessário inscrição/ clique aqui ou mande e-mail para inscricao@culturajudaica.org.br 

amigas da pedra - Porto Alegre


quarta-feira, 19 de setembro de 2012

Luiz Hermano - Tramando Mundos - Recife


Luiz Hermano - Tramando Mundos


Curadoria de Paula Braga
lançamento_ 07/08/2012, terça-feira, 20h
exposição_ 08/08/2012 a 25/09/2012 
A mostra é focada no interesse cosmológico do artista representado em obras escultóricas, aquarelas e instalações. A seleção condensa trabalhos de 30 anos de carreira. Hermano busca em várias culturas as estruturas para suas composições intrincadas, voltadas para as construções sociais como religião, consumismo e tecnologia que, se não explicam a existência, ao menos suavizam o embate com a falta de sentido. O sagrado na sua obra é enovelado com o profano (...)
segmento_ objeto
local_
Amparo 60 Galeria de Arte
Av. Domingos Ferreira 92 A - Boa Viagem
Recife / Pernambuco / Brasil
            55-81-3033-6060      
galeria@amparo60.com.br
www.amparo60.com.br
horários_
Terça a sexta, 10-13h e 14-19h; sábado, 10-14h
matéria enviada por_ Mariana Oliveira

Torkil Gudnason


Torkil Gudnason, Hothouse 646, 2005. Hahnemuhle fine art photorag 308 gsm matt smooth paper, 34 x 44 in (86.36 x 111.8 cm). Ed. 1/25.

NEW YORK, NY.- Torkil Gudnason's crisp, sexy, fantastical photographs have made him one of the most compelling and influential photographers of our time. In his study of flowers, Torkil once more coaxes fresh, unexpected dimensions from a classic subject. Flowers have been willing models for artists throughout time - the "original symbol," as Torkil puts it. Canonical flower photographs tend to portray flowers as gorgeous exemplars of purity, distilled color and form. We look, we admire, if from a distance. Iconic images by Edward Weston, Man Ray, Robert Mapplethorpe, Karl Blossfeldt, Imogen Cunningham, and Irving Penn come to mind. Torkil takes the photography of flowers one feverish step further - seeming to jump from behind of the camera and into the flowers - capturing their floriferous essence from the inside. With his flowers, as is true in all of his work, there's a delirious undercurrent beneath the pure, angular surfaces, a magical something that transforms his images into experiences. Torkil Gudnason recalls the long, dark winters of his boyhood in Denmark. Finally spring arrived with a burst of flowers and colors. "It felt like an explosion," he remembers, "an enormous burst of energy." Flowers continue to astonish the photographer. "I'll glance out the window of my studio, and see a flower blooming in a most surprising place. Such a contrast - like magic. I think about how the flower got there and how it survives, how strong flowers are." Torkil began his first work with flowers in the 1990s, a personal project to give respite from his commercial work. By employing the artifice of sophisticated studio lighting techniques on the flowers, he says, "I translate them into my fantasy world." He allows us to see flowers as if for the first time: I swear I can smell these blooms. His extraordinary eye and incandescent imagination allow us to experience the crazy power, sensuousness, energy, and strength that flowers exert - the potent magic that galvanized Torkil's Danish winters into kaleidoscopic explosions of color, fragrance and rapture. Edelman Arts presents a fragrant bouquet of "Electric Blossoms," by Torkil Gudnason. The exhibition is on view from September 12 to October 27. Torkil Gudnason has had a successful commercial career and been a leader in beauty, fashion and still life photography. The Danish-born, New York-based photographer's work has appeared in Vogue, Vanity Fair, Harper's Bazaar, Surface, and Allure. His fine art photography has been exhibited in museums and galleries around the world.


Torkil Gudnason, Hothouse 002, 2009. Hahnemuhle fine art photorag 308 gsm matt smooth paper, 45 ½ x 35 ¼ in (115.6 x 89.5 cm). Ed. 3/25

More Information: http://artdaily.com/index.asp?int_sec=2&int_new=57817#.UFmes41lSuo[/url]
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terça-feira, 18 de setembro de 2012

Arte e Psicologia Analítica - Uma visão junguiana do Processo Criativo


GarciaPalestra - "Arte e Psicologia Analítica - Uma visão junguiana do Processo Criativo"


Palestra: 22 de setembro de 2012 – 15h
com Antonio Carlos Alves Garcia 
A palestra pretende discutir o que é "criatividade psíquica" na perspectiva junguiana, dentro do desenvolvimento da consciência. E como este conceito pode ser utilizado como instrumento que amplia a visão da obra de arte, nas relações que esta mantém com a época de sua criação. 
Antonio Carlos Alves Garcia - Médico Psiquiatra e Analista Junguiano, membro da IAAP ( International Association for Analytical Psychology) e da SBPA (Sociedade Brasileira de Psicologia Analítica).
GRÁTIS!

Inscrições abertas para o Conexão Artes Visuais MinC/Funarte/Petrobras


Inscrições abertas para o Conexão Artes Visuais MinC/Funarte/Petrobras

Estão abertas as inscrições para a terceira edição do Conexão Artes Visuais MinC/Funarte/Petrobras. Com investimento total de R$ 1,5 milhão, o programa viabilizará a realização de obras, mostras, palestras, seminários, debates, oficinas, residências, mapeamentos, publicações e exposições, entre outras ações de fomento às artes.
Ao todo, 20 proponentes serão contemplados e cada um deles vai receber R$ 45 mil para colocar o seu projeto em prática. As inscrições, gratuitas, estão abertas até o dia 31 de outubro de 2012, para pessoas físicas ou jurídicas de todo o país.
Os proponentes têm total liberdade para escolher o tema de seus projetos, assim como o local onde serão desenvolvidos. O objetivo é contemplar projetos de produção artística experimental, de reflexão crítica e de profissionalização dos processos de gestão cultural. As atividades e os produtos gerados por meio do edital serão oferecidos gratuitamente ao público.
A análise dos projetos inscritos será feita por uma comissão composta por cinco integrantes de notório saber sobre a produção nacional na área das artes visuais. Serão avaliadas a excelência dos projetos, a exequibilidade dos prazos propostos, a estratégia de planejamento das ações e a divulgação para o público-alvo.
Em suas duas primeiras edições, o programa Conexão Artes Visuais viabilizou 65 projetos de fomento às artes visuais.  Museus ampliaram seus acervos, produtores montaram seminários, oficinas e exposições, artistas produziram pesquisas e obras de arte. Juntas, as duas edições atingiram um público direto de mais de 141 mil pessoas e um público indireto de mais de 3,8 milhões pessoas.
Ao todo, foram 580 ações gratuitas diretas e indiretas, entre encontros, debates, exposições, mostras, oficinas, intervenções e palestras. Os projetos envolveram 1.444 profissionais no total, entre artistas, produtores, críticos, curadores, profissionais técnicos etc. O programa promoveu, assim, a geração de empregos, o intercâmbio entre artistas, críticos e produtores e a formação de público.
Clique aqui para acessar o edital e arquivos relacionados.
*Com informações do site da Funarte

Primavera no Ateliê - Belas Artes


De 8 a 11 de outubro, Primavera no Ateliê

Dia 17/09/2012
Alunos formados pela Belas Artes poderão usar os ateliês da Instituição
Projeto Primavera no Ateliê é uma oportunidade que a Instituição oferece aalunos formados pela Belas Artes e que estão à procura de ateliês e laboratóriospara continuar  sua produção artística
 
Sendo referência no cenário artístico de São Paulo, a Belas Artes possui umainfraestrutura qualificada e moderna e, com esta iniciativa pioneiraentre os dias8 e 11 de outubroos  alunos formados pela nossa Instituição poderão usufruir denossos espaços
 
Os ateliês disponíveis serãoSerigrafiaGravura em Metal (Calcogravura),XilogravuraPintura e DesenhoCerâmica e Marcenaria ou Solda. Para obter maisinformações sobre as condições de utilização de cada um, horários e valorescliqueaqui.
 
Para fazer inscriçãoos interessados deverão ligar para 5576-7167, agendar ohorário para se utilizar do Ateliê e efetuar o pagamento na Central deRelacionamento
 

Japanese Spirit: The Woodblock prints of Takumi Itow


Chicago Gallery

DESCRIPTION

Chicago – Floating World Gallery (FWG) presents “Japanese Spirit: The Woodblock prints of Takumi Itow” at the gallery’s Lincoln Park location, 1925 N. Halsted Street, on Saturday September 15, from 6 to 9 p.m. The exhibition features over 30 woodblock prints. The artist will be present.
Rainfall on mountains and pines, dances lit by the flickering of torch flame and the persistent boom of drums are all powerfully captured in the woodblock prints of Takumi Itow (b.1946). Taking inspiration directly from Japan’s rich folkloric tradition, Itow’s woodblock prints celebrate the diverse festivals of his own Miyagi Prefecture. Be it centuries-old dances or the procession of lively festival-goers, Itow’s prints capture the essence of the Japanese spirit.
Steeped in the tradition of Japan’s creative print movement (Sosaku Hanga), Itow was taught the art of woodblock prints by Toru Mabuchi – an important member of this artistic movement. As with the work of his teacher, Itow’s woodblock prints are entirely self-made. He creates the designs, carves his own blocks and does his own printing.
Takumi Itow is president of the Japan Print Society. His work has been featured on Japan Post postage stamps as well as featured in exhibitions at the Library of Congress and the Peabody Essex Museum in Salem, Massachusetts. Itow currently teaches woodblock printing at Waseda University in Tokyo.

Street Address

1925 N. Halsted St.
Chicago, IL 60614

Shipping Address

858 W. Armitage Ave. #148
Chicago, IL 60614
Tel            (312) 587-7800      
Fax(312) 575-3565
artwork@floatingworld.com

Visiting Hours

Tue – Sat, 1 pm to 5 pm
and by appointment

Office Hours

Mon – Fri, 9 am to 5 pm
and by appointment

oficina de ex-libris com Julieta Warman - Rio de Janeiro




Ex Libris é uma estampa de pequenas dimensões cuja história está ligada ao advento do livro impresso. Funciona como uma identificação do proprietário do livro e sua imagem possui unidade entre o desenho e o texto gravados. A expressão de origem latina significa literalmente “dos livros”.

A Oficina de Ex Libris será ministrada pela gravadora Julieta Warman na Oficina de Gravura Carlos Oswald do Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro. Direcionada a gravadores, profissionais do livro e demais interessados, tem em seu programa a origem, conceituação e desenvolvimento do Ex Libris através de uma atividade prática de gravação e impressão em relevo.

Julieta Warman é Argentina e possui um estúdio dedicado à gravura na cidade de La Plata, o ateliê Crisálida. Suas gravuras estão presentes em diversas coleções ao redor do mundo e sua produção de Ex Libris merece especial reconhecimento por seu trabalho na difusão e aperfeiçoamento desta modalidade de obra gráfica. Recebeu inúmeros prêmios em salões específicos desta temática e em outros abertos a demais técnicas. Em paralelo à sua carreira de autora, ensina técnicas de gravura além de ser colaboradora permanente do periódico Xylon Argentina, tradicional publicação daquele país voltada a manifestações culturais e artísticas vinculadas a xilogravura.

A Oficina de Gravura Carlos Oswald do Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro é um ateliê coletivo, que acredita no potencial criativo da gravura; empenhado na difusão e multiplicação dessa nobre arte. A Oficina de Ex Libris é mais uma de nossas iniciativas visando à integração e formação de novos autores e fruidores de artes gráficas. As inscrições serão feitas antecipadamente na secretaria do Liceu. Participe conosco desta atividade e venha expandir seus conhecimentos neste intercâmbio de aprendizado e produção. Aguardamos você!

Dias 3, 4 e 5 de outubro das 18h às 21h
Sábado de 10h às 13h, mostra e troca de Ex Libris
Investimento: R$ 90,00 – material incluso
Número limitado de vagas

Maiores Informações:
Oficina de Gravura Carlos Oswald
Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro
Rua Frederico Silva, 86, Praça XI, Centro, Rio de Janeiro
Tel.: + 55 (21) 2277-7600 / + 55 (21) 9161-7270

"Shabat 2008", e outras obras de Nira Pereg


05SET
-04NOV
Hall
      

"Shabat 2008", e outras obras de Nira Pereg

A jovem videoartista israelense Nira Pereg investiga as intersecções e atritos entre as esferas pública e privada (e entre a laica e a religiosa), em locais como os gigantescos cemitérios das colinas de Jerusalém, os bairros ortodoxos da área nova da cidade (com toda a sua movimentação peculiar que precede a chegada do Shabat) e os pontos de peregrinação comuns a judeus e muçulmanos na cidade de Hebron, dentro do território da Cisjordânia. Esta visita educativa convida a todos a penetrarem nesses complexos recintos e a conhecer as dinâmicas internas de negociação de seus habitantes, em um cotidiano repleto de rituais e repetições.
    

Serviço

Datas/ terças, quintas, sábados e domingos
Horário/ 9h30, 14h30 e 16h00 (3ª e 5ª); 14h30 (sábados e domingos)
Capacidade/ 40 pessoas (grupos escolares, mínimo de 10 pessoas) ou 20 pessoas (grupos espontâneos, mínimo de 5 pessoas)
Duração/ 1h30
Local/ Hall
Necessário agendamento/ e-mail: agendamento@culturajudaica.org.br ou pelo telefone            (11) 3065-4341      . De 3ª a 6ª, das 10h às 18h

obra de Goya on-line


obra de Goya on-line: http://www.museodelprado.es/goya-en-el-prado

fonte: Marcia

segunda-feira, 17 de setembro de 2012

bate-papo com o tema “arte pública e o público da arte”


No dia 22 de setembro, sábado,15:00h,  estaremos realizando na Galeria Graphias um bate-papo com o tema “arte pública e o público da arte”. O evento marca o encerrando da mostra   VI(VER) O LOCAL, que comemora os dez anos de existência da galeria.

Artistas convidados para o encontro:  Augusto Sampaio, Mauro Neri da Silva, Paulo Penna, Rodrigo Medeiros e Thiago Vaz . O bate-papo contará com a participação dos expositores.

Ao longo do mês de setembro a intervenção sobre muro que integra a exposição está sendo retrabalhada, com novos artistas convidados. Veja em http://viverolocal.blogspot.com.br/

Local R. Joaquim Távora, 1605, Vila Mariana, São Paulo.

Picturing Poe: Illustrations for Edgar Allan Poe's Stories and Poem


Antonio Frasconi (American, born Argentina, 1919), The Raven IV, 1959, Color woodcut, Sheet: 21 x 17 3/4 inches, Image: 16 3/4 x 13 3/4, illustration for The Face of Edgar Allan Poe. Woodcuts by Antonio Frasconi, with a note on Poe by Charles Baudelaire (1959), Gift of Sylvia Cordish, Baltimore, Baltimore Museum of Art; Art © Antonio Frasconi/Licensed by VAGA, New York, NY; photography by Mitro Hood. 

CHADDS FORD, PA.- Édouard Manet, Gustave Doré, Paul Gauguin, James Ensor, Aubrey Beardsley, Arthur Rackham, Harry Clarke, Barry Moser and Robert Motherwell are among the more than two dozen artists featured in Picturing Poe: Illustrations for Edgar Allan Poe's Stories and Poems. From the seemingly straightforward to the abstract, each artist's work reflects his or her own time and personal interpretation of Poe's work. The exhibition is on view at the Brandywine River Museum from September 8 through November 15, 2012. More than 150 years after his death, Edgar Allan Poe's (1809-1849) macabre writings continue to appeal to a broad audience, and his troubled life and mysterious death have launched him into the pantheon of popular culture. His vivid writing and ability to suggest imagery in the mind of the reader have helped make him one of the most widely illustrated authors in the world. Poe believed that illustrations should evoke or suggest rather than describe in detail, and he personally selected F.O.C. Darley, the greatest illustrator of the day, to illustrate his story, "The Gold-Bug." Darley's simple, uncluttered ink wash drawings appeared as woodcuts alongside Poe's prizewinning tale in The Dollar Newspaper in 1843. Poe's popularity soared in France shortly after his death, especially with avant-garde French writers and artists who appreciated his emphasis on the psychologically dark, perverse and strange. Édouard Manet's approach to The Raven was groundbreakingly modern in its style and departure from literal interpretation. As the narrator--in contemporary dress--flings open the shutters to admit the raven, we see a view of a modern city, a take on the story that is very different from the Victorian clutter and melodrama in Gustave Doré's rendering of the same scene. Manet's dramatic use of black opposing white, his bold simplification, vigorous handling of line, and lack of finish brought him critical praise and have been cited as an important turning point in book illustration. In particular, Manet's final plate is remarkable for its starkness. It illustrates the last lines of Poe's poem: "And the lamp-light o'er him streaming throws his shadow on the floor / And my soul from out that shadow that lies floating on the floor / Shall be lifted - Nevermore!" Manet's removal of the narrator's physical presence from the scene is unique. He opts instead to evoke the presence of the narrator's soul--or spiritual self--now overcome by the looming shadow of the raven. Both of these illustrations are on view in the exhibition. Some illustrators capture the theatricality in Poe's stories of violence and revenge, including Arthur Rackham, whose interpretation of "The Tell-Tale Heart" is full of exaggerated, dramatic gestures and expressions. He incorporates an explicit view under the floorboards (not part of Poe's text) that more or less summarizes the whole story with its inclusion of the bloody knife, dismembered corpse and focus on the victim's "vulture eye"--the very cause of the heinous crime, according to the narrator/murderer. Poe's exploration of all aspects of the human psyche has appealed to modern artists through the present day, including those associated with the Symbolist movement, German Expressionism, Surrealism and Abstract Expressionism. Robert Motherwell created a series of Poe-inspired Abstract Expressionist collages and lithographs during the 1970s. One of the lithographs, entitled Poe's Abyss, references Poe's "Descent into the Maelstrom," in which a fisherman describes his harrowing and horrifying fight for survival when caught in a ferocious ocean whirlpool. Motherwell uses bold brushstrokes and overlays of subtle color to suggest the darkness and swirling of the sea and its inherent chaos. Like Poe's story, Motherwell's lithograph symbolizes the descent into the turmoil of the subconscious, a theme resonant with Abstract Expressionists such as Motherwell, who saw Poe as one of the originators of modern art. Picturing Poe: Illustrations for Edgar Allan Poe's Stories and Poems consists of original paintings, drawings, prints and first-edition books, borrowed from public and private collection.

More Information: http://www.artdaily.org/index.asp?int_sec=2&int_new=57775#.UFc-T41lSuo[/url]
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Horst Janssen (German, 1929-1995),
Portrait of Edgar Allan Poe, 1988, Collection of the Baltimore Museum of Art © ARS, NY/VG Bild-Kunst, Bonn